Akta dig! Jag har snowjoggers på mig!

Ja, så var snön snart borta!
Idag har det varit milt och nederbörden bestod av snöblandat regn.
Inte alls kul!
Och så har det vart grått med...
Halt är här, slaskigt och halt!

Idag började vi skoldagen med nåt så ointressant och ologiskt att jag plötsligt fick mig en funderare på vad jag gör här! Men det försvann ganska fort igen!
Idag har vi jobbar mycket med vad Dramapedagogik faktiskt är!
Det är så många i detta avlånga land som  inte har en aning om vad en dramapedagog gör.
Det är knappt så man vet det själv, faktiskt.
Det finns inte så mycket information om dramapedagogernas arbete och inte heller vad det inneär.
Därför ska jag snabbt kortfatta detta, för jag har lärt mig det nu!

Dramapedagogiken uppfanns i början av 1900-talet....bla bla bla
Skit samma! Nu till det väsentliga:
Dramapedagogik är en konstnärlig och pedagogisk form! ( Även en pedagogisk metod).
Vi arbetar med Upplevelsens pedagogik vilket innebär att vi gör det mesta praktiskt, på golvet, som vi brukar säga.
Det handlar om:
*att få skapa och vara kreativa tillsammans med andra
*att underlätta och förstärka inlärning i olika ämnen
*att utveckla den empatiska förmågan
*att få kunskap om konflikthantering
*att praktisera demokrati och jämlikhet
Drama utgår från varje grupps och dess deltagares förutsättningar, intressen och sociala verklighet.
Drama bidrar till att utveckla våra fysiska och psykiska resurser, så att vi aktivt ska kunna delta i den mångkulturella värld vilever i.
Drama är både praktiskt och teoretiskt ämne, men helhetssyn på individen och med fokus på en integrering av
känsla-tanke-handling i en utvecklande process.
Dramaprocessen  genererar, frigör och ger möjlighet till:
*Fanatsi och skaparkraft
*Medmänskliga möten
*Gemenskap
*Social kompetens
*Empati
*Samarbete
*Koncentration
*Personlig utveckling
...det finns massor mer att säga, men nu hoppas jag att ni får lite klarhet över vad jag gör här!
Det är så många som frågar, men det är lite svårförklarligt och kan låta lite flummigt!

Detta är lite av vad jag har lärt mig idag. Arbetade prakiskt med detta och gjorde sketcher om hur man kan definiera Dramapedagogiken ute i samhället.
Efter skolan tränade jag styrketräning och sprang.
Sen åt jag och kollade på Falkenbergs revyn!

Bokade precis biljett til sthlm nästa helg. Ska ner och hälsa på Karro, ska bli kul=)

Nu MÅSTE jag lägga mig och läsa...
Sov Gott!


Kommentarer
Postat av: Sara

Hej, kom och tänka på hur kul det skulle vara om vi jobbade ihop. Det finns så mycket aom vi skulle kunna lära varandra om våra olika pedagogiska lösningar. Själv hade jag en riktigt bra föreäsning om krishantering idag. Gick igenom hur man kan gå tillväga om/när vi hamnar i situationen att en elev/lärare dör. Riktigt hemskt faktiskt att träna på att berätta att "Kalle" har dött i en bilolycka eller att "Lisas" hus har brunnir ner. men det måste ju göras. Tänkte mycket på hur dramat kan hjälpa till vid bearbetning och för att möta sina reaktioner.
Jaja ha det så bra i dagarna Puss o Kram

2008-01-09 @ 14:48:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback