Min första dag som dramapedagog, på riktigt!

Ja då var det gjort!
Min första dag som dramapedagog är avklarad!
En fjärde klass och en 6-års grupp.
Allt gick kanon!
Det kändes som att man aldrig har gjort annat.
Kändes så naturligt!
Så antagligen har jag väl lärt mig en hel del, redan...

Den första gruppen vi hade var fyrorna.
Klassen bestod av ungefär hälften tjejer/killar.
Dessvärre var det mest killarna som hördes, men det försökte vi jobba med.
Och det kommer vi fortsätta jobba med.
Denna klass kommer vi ha väldigt stora krav på, för dem klarar nog av det mesta, vilket är väldigt roligt.
Då kan man exprimentera och testa lite med den gruppen, vilket är bra nu när man har den chansen!

6-åringarna bestod till största delen av invandrarbarn som alla pratade arabiska. En tjej kunde inte ett ord svenska och hade därför en tolk med sig. Det var några andra av barnen som också hade svårt med språket.
Hade för mig att det var tre svenska barn som gick i klassen.
Passet gick väldigt bra och vi jobbade mycket med att försöka förklara allt väldigt enkelt och tydligt!
Det kommer bli en stor utmaning att jobba med denna gruppen.
Ska också bli väldigt kul att få följa utvecklingen med barnen och se hur dem utvecklar sitt svenska ordförråd!

Jag ser fram emot att få träffa alla barn igen nästa vecka
och hoppas på att det ska gå lika bra den gången med!


* * * * * * * * *
Igår blev jag livräddare.
Från och med nu kan jag rädda liv!
Det känns jätte stort för mig!
Tänk att jag kan rädda liv!

Igår avslutade vi kursen "Hjärt och lung-räddning".
Det är en frivillig kurs som jag har gått utanför skoltid.
Det har vart jätte intressant och väldigt givande att ha lärt sig allt detta som jag kan nu!
Har tränat på dockor, hur man kan få igång ett hjärta. Har tränat på varandra hur man ska göra om någon sätter i halsen, eller skadar sig, eller hamnar i chock, eller slutar andas, eller förlorar medvetandet...
Jag är så stolt att jag har lärt mig detta!
Jag hoppas verkligen att jag kan få använding av mina kunskaper och att just jag befinner mig på rätt plats vid rätt tilfälle. För nu vet jag hur man gör, jag är inte rädd för att göra det och jag kan inte göra fel...
(Det sa Åsa, från Röda korset, hela tiden)

Det "häftigaste" var när vi i slutet av lektionen fick gå ut ur klassrummet.
Hälften stannade kvar där inne. Vi visste inte alls vad som skulle hända där inne.
Efter en lång stund kom Åsa ut och sa att hon var en granne som hade gått upp i en annans grannes lägenhet för att hon hade hört konstiga ljud. Hon sa att det låg döda människor där inne och att folk blödde.
Vi kastade oss in i rummet. Folk låg överallt, medvetslösa, blodiga, en var i chock och skrek hejdlöst...
Hon hade satt på en cd med fiolspel och det var dåligt med ljus i rummet.
Det låg stolar överallt, och flaksor, och filtar.
Direkt när vi kom in i rummet sprang var och en fram till en annan som låg i rummet.
Jag tog hand om Daniel som låg medvetslös och hade fastnat med en stor i armen.
Han blödde och hade ett djupt sår på benet.
Jag tog försiktigt bort stolen, la honom i stabilt sidoläge och lindade in såret med en kompress.
Sen pratade jag med honom, la en filt över kroppen. Lyssnade hela tiden på andningen.
Sen gick jag till Martin  som höll på med en docka (skulle föreställa Sara som låg livlös jämte).
Jag erbjöd mig att byta av honom när han blev trött. Så efter en stund gjorde jag det.
Kändes verkligen som att allt var på riktigt. Höll på att få igång hjärtat på Sara jätte länge.
Tryckte och tryckte.
Kändes som att ambulansen tog flera timmar på sig
.
Sen bröts spelet.

Det var nog en av de mest spännande saker jag någonsin gjort.
Är så imponerad av mig hur jag hanterade situationen.
Jag tror faktiskt att jag hade vågat göra samma sak ifall det hade hänt på riktigt och det hade vart  okände människor där inne.
Tog verkligen lärdom av detta tillfälle!
* * * * * * *

Nu har jag berättat lite om  de två senaste dagarna.
Skulle kunna skriva jätte mycket mer, men vet att det blir så tråkigt/jobbigt att läsa.

Hoppas ni också får möjlighet att prova på hjärt och lung-räddning.
Får ni chansen, så ta den.
Tänk på att du kan rädda liv!

      
Bilder från Hjärt och lung-räddningen med Åsa från Röda Korset!
Bilden från vänster till höger 
Ett "låtsas-sår" som Åsa gjorde på Jennys arm, hua
En lite omtumlad Linda;)
Anne, dockan som vi räddade om och om igen!
Åsa, vår guru!
Helena har skadat foten. Mikaela fixar!
Delar av klassen fixar bandage/tryckförband!
Klicka på bilderna så får du se dem i större format!



Kommentarer
Postat av: Sara

Vad skönt det känns att veta att du kan sånt där med livräddning. Nu kommer jag alltid att känna mig trygg med dig. Låter ju som en riktigt
häftig upplevelse när ni fick testa "på riktigt" och inte visste vad som skulle hända. Hade verkligen varit nyttigt för alla att göra sånt. Kanske ska föreslå det till högskolan... Imorgon ska jag på AfterWork med Björn Borg gänget, ska bli najs.. sen på Lördag då är det badkalaset och vad vi ska simma!!! Kramar och så

2008-01-24 @ 18:37:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback