Spara VS Slösa

Jag har alltid varit en ekonomisk person, fråga mig inte på vilket sätt, för jag köper alltid det jag vill ha, men samtidigt så sparar jag alltid pengar och försöker inte göra mig av med nåt i onödan. Jag kan inte riktigt förstå hur det går ihop, men det är väl kanske något man är född till, eller nåt.
Nu märker jag dessvärre att det börjar bli kris i ekonomin. Kris kanske är att ta i, men jag känner att jag inte längre har 100% koll på min ekonomi. Detta beror på att jag pluggar och inte tar studielån, vilket är otroligt bra gjort, men mitt problem är att jag ser att mitt sparkonto sinar. Får panik om jag inte har en viss summa på det där kontot. Men jag får väl börja vänja mig vid att det är så. Kanske skulle försöka jobba lite när jag är hemma eller nåt?!?
Jag är glad att min hyra ligger på 3800 kr/månaden inkl frukost och lunch. Att dessutom skolan ligger ute på vishan underlättar mitt shopingberoende, och jag gör inte av med pengar när jag är här. Men det blir lätt att jag spenderar enmassa när jag väl har chansen, t.ex. när jag är hemma eller reser.

Jag och Sofia bokade precis en weekend till Sthlm om två veckor. Vi ska bo på fyrstjärnigt hotel, få lyxig frukostbuffé och gå på psykodrama kurs. Helt plöstligt så var 2000 kr borta. Varför var ni så jä_la dumma att boka ett fyrstjärnigt hotel undrar ni säkert då? Jo, för att vi ville ha lite lyx i vardagens studentliv....Nej, inte riktigt så. Det var så att vi hittade några hostel som kostade 600 kr/natt för två. Ringde och kollade men det var fullbokat så dem tipsade oss om att det är billigt att bo på hotel på helgerna. Så vi kollade upp det, hittade ett hotell som låg nära platsen där psykodramakursen håller till och bokade det. Kostade oss 1379,84 kr för två peroner två nätter i dubbelrum inkl. frukost. (689 kr/pers). Tycker att det var väldigt billigt. Det var ren tur att hotellet var så lyxigt, för det var inte det vi efterfrågade. Men det är ju inte helt fel precis! =)

Fick en idé om att söka pengar för resa+boende+psykodramakursen från skolans stipendiefond. Tror att det kommer gå igenom! Dem brukar uppmuntra till att söka kurser och sånt inom det ämne man läser, så jag får hålla tummarna! Isåfall blir vistelsen helt plöstligt väldigt billig!

Tjoflöjt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback