Sund

Dags att ta tag i det "nya livet"!
Kanske är det en klyscha som många säger efter nyår, men jag tror ändå att det är bra att man kommer på att rycka sig i kragen lite. Efter all julmat och dryck känner man sig inte speciellt välmående i slutet av året. Man äter på tok för mycket, mer än vad man behöver, för man måste ju smaka på allt... Och allt detta julgodis...och julmust... Jag tycker att det är härligt att man kan få svulla riktigt mycket en gång om året, men det är lätt att hamna i svullaträsket för länge. Man blir liksom van vid sötsuget och det blir till en dagsvana som inte är riktigt sund. I våras och somras var jag riktigt duktig vad gäller motion och kost. Jag tränade regelbundet (ja kanske till och med lite mer än vad som beövdes) och jag åt mat som var bra för mig. På helgerna unnade jag mig godis och läsk och annat mindre nyttigt. Jag mådde bra, orkade mer och var piggare än någonsin.

Däremot hart hösten varit värre än någonsin. Det är tråkigt att behöva skylla på något men i detta fall var det faktiskt stress. De dagarna/timmarna jag var ledig fanns det ingen tid för motion. Och med alla energidalar kom också sötberoendet, ja, för att hålla sig vaken helt enkelt. Satte jag mig ner somnade jag...om jag inte hade nåt att göra...som att äta t.ex.
Tur är att jag fortfarande inte ökat speciellt mycket vad gäller kilona, men min kropp mår inte bra, så då är det ju inte bra.

Därför ska jag från och med idag ta tag i mitt nya liv och börja träna, äta rätt och unna mig godsaker på helgerna. Det har gått bra idag! Håller man sig i bara några dagar så försvinner sötsuget, så det är det jag jobbar med just nu. Imorgon ska jag iväg och dansa jazzdans så jag hoppas att det kommer bli en fysisk aktivitet som jag kan lägga på schemat. Sen ska jag börja löpa igen bara det blir lite bättre väglag. Ska köpa simkort med!

Nej, nog om detta. Inte så kul att läsa om, men det är bra för mig att skriva om det, för har man dokumenterat det så tror jag att det därmed är lättare att hålla.

Idag har jag varit och åkt skridskor med Joel och några av hans vänner. Vi grillade korv och hade det mysigt ute i solen. Har vart en kanonhärlig dag med -8 grader och sol. Efter det följde jag med Joel hem och kollade på en Håkan Hellström musik DVD...fantastisk! Sen åkte jag hem till Sara och busade med Gibson och hämtade dansskor. Har inte träffat Sara på väldigt länge så detta var på tiden. Världens finaste vän!

Har precis tvättat och städat lite. Snart kommer Joel hit och slöar. Skönt med sällskap. Har varit van att ha F hemma nu över julen så det blir så väldans tomt när han åker. Då är det bra med fina vänner!
Imorgon ska jag vikariera på gymnasiet...alltid kul!

Tjoflöjt!



Hittade en väldigt speciell bild...vet inte om jag gillar den eller ej...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback