Stake

På tal om adventsstakarna som kommit fram nu till första advent så kom jag att tänka på en sak.
I en sån där man tänder ett ljus första advent, 2 ljus andra advent osv. är finns det en tanke med det?
Nu när man har filosofie kandidatexamen och är vetenskaps man (kvinna) så tror jag att jah har en fenomenal idé om hur det ligger till med adventsljusstakarna.

Såhär är det:
Den första advent, då du ska tända första ljuset, då brukar det (!) vara ganska regnruskigt väder, ofta är det ingen snö iallafall, alltså inte heller svinkallt. (Med undantag för detta år).
När andra advent kommer så har det blivit aningen kallare, så då tänder du andra ljuset för att få det lite varmare och mysigare i vintermörkret.
Den tredje advent, då har snön kommit och kylan med den vilket innebär att du måste tända fler ljus för att hålla värmen uppe, så då tänder du tre ljus i staken.
Den fjärde advent är det nästan julafton vilket innebär massor med snö och kyla som heter duga, så då tänder du alla fyra ljusen för att det ska bli varmt inne i stugan.

Kanske är det såhär det kom sig att tända de där ljusen, eller vad tror ni?
Förr var det faktiskt så att det var snö på julafton, dock har inte jag upplevt det så många år.
Men det skulle kunna vara så.
Ja, det var bara en tanke, eller snarare så lekte jag med tanken om hur det blev fyra ljus i en stake.

God Jul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback