Scones-bästa receptet

Ikväll blev det thé och scones.
Hade bokat in mig på ett stepp-pass men var trött, och så var jag faktiskt iväg och gymmade imorse.
På tal om scones så har det blivit en av mina kvällsmatsfavoriter.
Det är enkelt, gott och lagom.
Gjorde mig en stor kopp med thé, ett rött thé som jag köpte i Hötorgshallen i Sthlm när jag var där sist.
Thé´t heter mysiga stunder och är riktigt gott.
Är lite nervös inför hårklippningen imorgon.
Har fortf. inte berättat för F att jag ska göra det hihi.

Ikväll blir det Ullared och Lite sällskap.
Här bjuder jag på världens godaste sconesrecept som Emma gett mig:


7,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
0,5 dl råsocker
125 g kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk

valnötter

Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och råsocker i en bunke.
Tärna smöret och nyp ihop de med de torra ingredienserna.
Vispa samman ägg och mjölk.
Blanda vätskan med de torra ingredienserna till en deg, häll i valnötter.
Rulla degen till runda scones och platta till lite lätt.
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och pensla med uppvispat ägg.
Grädda gyllene i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback